York

Witajcie w północnej Anglii – York

Dawno nas nie było na blogu ale najpierw pochłonęło nas malowanie mieszkania i przeprowadzka (wyssało z nas to siły), a później uznaliśmy, że zdecydowanie potrzebujemy odpoczynku i pojechaliśmy za morze. A dokładnie najpierw do północnej Anglii a potem do Szkocji. No i czas na relację z podróży. Zaczęliśmy od Leeds Bradfort. Dolecieliśmy tam liniami Ryanair z Modlina. I zaczęło się luksusowo bo przyjechał po nas syn, który mieszka niedaleko. Spędził z nami cały dzień biorąc na siebie rolę przewodnika i kierowcy. Celem podróży pierwszego dnia był York ale zanim tam pojechaliśmy zaliczyliśmy wycieczkę objazdową po Leeds (jak prawdziwi turyści japońscy), zwiedziliśmy ogrody tropikalne i York Gate Garden.

York Gate Garden

Z York Gate Garden pokażemy trochę zdjęć bo to piękne klimatyczne miejsce. Bardzo polecamy wszystkim, którzy znajdą się w okolicach Leeds wspaniałe miejsce na spacer tworzone przez rodzinę Spencer w latach 1951-94. Dorośli kupują bilet za 6 funtów ale warto. Z Leeds można przyjechać autobusami nr 28, 1, X84.

York – wiadomości ogólne

"<yoastmark

York to piękne zabytkowe miasto, położone nad dwiema rzekami w hrabstwie Yorkshire, którego początki sięgają czasów starożytnych. Wówczas to Rzymianie założyli osadę Eboracum, która stała się ważną bazą militarną i stolicą prowincji. W IX wieku miasto zdobyli Wikingowie zmieniając nazwę na Jorvik i pozostając w nim prawie 100 lat. Kolejne lata to rozwój miasta w obrębie Anglii. W XIII wieku powstały mury obronne, które przetrwały do chwili obecnej.

W Yorku spędziliśmy 2,5 dnia. Przez booking.com zarezerwowaliśmy pokój ze śniadaniem w pensjonacie Moorgarth Guesthouse prowadzonym przez przemiłych gospodarzy. Było bardzo czysto, codziennie w pokoju uzupełniano zestaw do robienia kawy i herbaty, serwowano pyszne śniadania. Do starego miasta spacerem było ok. 10 minut.

York – zwiedzanie

Kościół w Yorku

W mieście jest bardzo dużo kościołów różnych wyznań, do każdego warto zajrzeć, bo są piękne. Podobało nam się szczególnie w kościele Baptystów, obok katedry, bo można było porozmawiać z uśmiechniętymi ludźmi, posłuchać sympatycznej muzyki.

Zastanawiam się od czego zacząć to zwiedzanie bo tyle wspaniałości, że trudno się zdecydować. Niech będzie:

Jorvik Viking Centre

W tym miejscu byliśmy dwa razy dzięki biletom, które kupione raz (dorośli za 12,5 funta) ważne są  przez 12 miesięcy. Co nas tak zachwyciło? Ano kapsuła czasu czyli podróż przez wioskę Wikingów i zwiedzanie różnych domów, oglądanie mieszkańców (ruszają się, mówią) przy ich codziennych zajęciach. W kapsule można wybrać jako język narracji polski. Czynne 7 dni w tygodniu.

York Minster (Katedra św. Piotra)

Dobrze widoczny, górujący nad miastem, jeden z największych kościołów na północy Europy. Katedra jest gotycka, wewnątrz znajdują się piękne witraże. Jeden z nich, odnawiany przez 10 lat, zwany jest Wielkim Oknem Wschodnim i przedstawia historię od stworzenia świata do czasów apokalipsy. Najstarszą częścią katedry jest krypta pod chórem muzycznym. Mieści się tam grobowiec patrona miasta York oraz słynny kamień Doomstone, przedstawiający sąd ostateczny.

W York Minster odbywają się nabożeństwa. Raz kupiony bilet (dorośli – 11,50 funtów) jest ważny przez rok. W cenie biletu jest zwiedzanie podziemnego muzeum. Aktualne godziny zwiedzania warto sprawdzać na stronie internetowej. Przy wejściu są bezpłatne ulotki zawierające mapę katedry w języku polskim.

Spacer murami obronnymi.

Mury obronne

To trasa spacerowa licząca około 13 km, z przerwami na bramy wjazdowe, w niektórych miejscach ustawiono ławki. Mury pochodzą z XIII wieku i są dobrze zachowane, bram jest 6. Pozostałości po murach zbudowanych wcześniej przez Rzymian są niewielkie. My nie przeszliśmy całych 13 km bo zniosło nas do York Minster.

Spacer ulicami starego miasta.

Szachy czarodziejów

Bez wątpienia jedna z najbardziej obleganych i fotografowanych uliczek w Yorku to Shambles czyli ulica Rzeźnicka. Ale uliczek do spacerowania jest więcej. Są wypełnione małymi sklepikami z malowniczymi wystawami, kafejkami. Liczne są sklepy wypełnione gadżetami z filmu „Harry Potter”. Można z nich wyjść w szatach czarodzieja lub ucznia Hogwartu z różdżką w dłoni i sową (sztuczną). Uliczki są szalenie malownicze i przyciągają dużo turystów z całego świata.

Przyjemną trasą spacerową jest również bulwar wzdłuż rzeki Ouse.

Zmęczonym zwiedzaniem polecamy ogrody muzealne (Museum Gardens) położone przy Yorkshire Museum. Dużo zadbanej trawy, na której można się rozłożyć i spokojnie poleżeć.

Atrakcji jest dużo, trudno wymienić wszystkie, ale nadmienimy jeszcze o wycieczkach zorganizowanych (rejsy po rzece, historia tworzenia czekolady, spotkania z duchami).

W niektórych przewodnikach widzieliśmy stwierdzenie: jedno z najpiękniejszych miast Anglii. Podpisujemy się pod tym obiema rękami.

Jedzenie

Obiady jedliśmy najczęściej w pubach. Mieliśmy szczęście do wyszukiwania takich z klimatycznym wnętrzem i bardzo dobrym jedzeniem. Porządne drugie danie kosztowało średnio 11-13 funtów, a kawa americano najczęściej 2,5 funta. W czasie naszego trzydniowego pobytu York był gospodarzem Festiwalu Jedzenia i Picia. Na stoiskach kupowaliśmy lokalne potrawy np. pie czyli ciasto w kształcie naszych babeczek z przykrywką :). Nadzienie do wyboru – różne mięsa, warzywa, pieczarki, na słodko. Ceny zależnie od rozmiaru.

Ponieważ ciągle słyszałam, że w Anglii i Szkocji warto spróbować lokalnych piw (nawet w pubie może być takie, którego nigdzie indziej nie ma) to przyzwyczaiłam się codziennie je pić. Ha, ha, a uważałam do tej pory, że piwa to ja nie lubię.

1 myśl w temacie “York

1. Pingback: Edynburg - witajcie w stolicy Szkocji - 54plus.eu Przepiękne miasto...54plus.eu